فتنه مذهبی علیه شیعه
 
 


اللهم عجل لولیک الفرج

فتنه مذهبی علیه شیعه

کارشناسان معتقدند فتنه مذهبی یك واقعیت تحمیلی سیاسی است كه متاسفانه در راهبرد غرب برای مدیریت تحولات منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

در واقع، غرب برای غلبه بر ناتوانی‌های خود در منطقه و به دلیل نگرانی از به خطر افتادن منافع درازمدتش، اقدام به اتخاذ "جنگ مذهبی" زده است. اما نخستین پرسشی كه در این خصوص مطرح می‌باشد این است كه چرا غرب چنین راهبردی را انتخاب نموده است؟

به عبارت دیگر، غرب برای رفع كدام نگرانی راهبردی‌اش حاضر به حمایت از جریان‌های انحرافی مذهبی در منطقه شده است؟

قبل از ارائه هرگونه پاسخ به پرسش فوق، ابتدا لازم است این توضیح مختصر ارائه شود كه منظور از فتنه مذهبی، فضایی است كه اخیرا در منطقه شاهد اوج گیری آن هستیم به نحوی كه در جریان آن، گروه‌های تكفیری و القاعده‌ای با تكیه بر اندیشه‌های انحرافی به مقابله با شیعه در ابعاد گوناگون می‌پردازند.

برای روشن‌تر شدن مفهوم فوق، برخی مظاهر این فتنه مذهبی را می‌توان در عرصه‌های زیر مشاهده كرد:

- گسترش جریان‌های تكفیری میان اهل سنت

- تبلیغ جنگ در سوریه به عنوان جنگ طایفه‌ای و مذهبی

- افزایش روند صدور فتوا از سوی مفتی‌های جدید كه حتی درون جریان اهل سنت آن‌ها را قبول ندارند

- كشتار خونین شیعیان در كشورهای عراق، پاكستان، لبنان و...

اما در پاسخ به پرسش نخست مبنی بر دلایل ورود غرب به انتخاب گزینه فتنه مذهبی، به نظر می‌رسد مدیریت ظرفیت‌های شیعه در منطقه مهم‌ترین اولویت غرب باشد. به عبارت دیگر، غرب برای مهار قدرت شیعه، مناسب‌ترین راهكار را دامن زدن به جنگ مذهبی می‌داند.

لازم به ذكر است، احساس نگرانی غرب از شیعه دارای سابقه است و این سابقه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر می‌گردد؛ چرا كه پیروزی انقلاب اسلامی در جهت بازیابی هویت جدید شیعه در سایه قدرت و حكومت بسیار موثر بود. بدین معنی كه شیعه برای اولین بار احساس كرد دارای حامی در قدرت می‌باشد.

در واقع امروزه غرب به این نتیجه رسیده است كه انقلاب اسلامی ایران نقطه آغاز طراحی‌های شیعه برای مهندسی قدرت در نظام جهانی است و در جغرافیای جهان اسلام این تنها شیعه است كه دارای قدرت ساختار شكن در مقابل نظام سلطه جهانی می‌باشد.

بنابراین كاملا بدیهی است كه غرب و رژیم صهیونیستی مناسب‌ترین راهكار برای كنترل اندیشه شیعه را ایجاد چالش درونی در جغرافیای جهان اسلام و با تكیه بر جریان‌های مذهبی انحرافی دنبال نمایند. به خصوص این كه فرصت‌ها و مزیت‌های شیعه برای نزدیكی به سایر جریان‌های اصیل اسلامی بسیار بالاست.

در این راستا، امروزه شاهد هستیم كه جریان‌های تكفیری تبدیل به مهم‌ترین ابزار غرب برای دامن زدن به فتنه مذهبی شده‌اند. به همین دلیل به نظر می‌رسد فتنه مذهبی یك امر كاملا سیاسی است كه در مكانیزم رفتاری خود از اختلافات مذهبی استفاده می‌كند.

اما پرسشی كه امروزه مطرح است این است كه آیا غرب به این جمع‌بندی رسیده كه باید از حمایت از جریان‌های تكفیری و افراطی گری در منطقه دست بردارد؟ كارشناسان بر این باورند كه نشانه‌های چنین موضوعی در تحولات جدید منطقه قابل مشاهده است.

منبع:شیعه نیوز



امام زمان(عج)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: اخبار، ،
نویسنده : سربازان سایبری امام زمان
تاریخ : دو شنبه 7 مرداد 1392